DEL I Resevillkor
1. BOKNING OCH BILJETT
(1) Vid bokning skall följande uppgifter om passagerare anges: efternamn, förnamn, kön, födelsedatum (datum, månad och år), nationalitet, telefonnummer samt eventuell e-postadress.
2. BILJETTINCHECKNING
(1) Samtliga biljetter skall checkas in innan fartygets avgång i check-in i hamnen, i incheckningsautomat eller genom annat för ändamålet angivet sätt.
(2) Efter incheckning utfärdas ett boardingkort till passageraren. På boardingkortet finns följande uppgifter: passagerarens namn, resedatum och destination. Boardingkortet är enbart giltigt om innehavaren av boardingkortet är samma person, vars uppgifter om resan finns på boardingkortet.
(3) Boardingkortet skall bevaras under hela resan. Besättningsmedlem har rätt att kontrollera och passageraren är skyldig att uppvisa boardingkortet vid ombordstigning samt på anmodan under hela resan. Vid behov skall passageraren kunna bevisa sin identitet för fartygets besättningsmedlem.
(4) Incheckning av passagerare utan fordon börjar en och en halv timme innan fartygets avgång i check-in i hamnen eller i incheckningsautomat. Genom annat för ändamålet angivet sätt börjar incheckningen 24 timmar innan fartygets avgång. Incheckningen sker med utfärdad biljett och erforderliga resehandlingar som underlag.
(5) Incheckning av passagerare utan fordon slutar 30 minuter innan fartygets avgång och tillträde till fartyget stängs 20 minuter innan fartygets avgång.
3. RESEHANDLINGAR
(1) Passageraren skall under hela resan inneha giltig resehandling och andra erforderliga handlingar, även visum om sådant krävs. Passageraren ansvarar för att samtliga handlingar är giltiga och korrekta.
(2) Passagerare som passerar en landsgräns är skyldiga att kunna uppvisa erforderliga resehandlingar. Personer som saknar erforderliga resehandlingar eller inte vill visa upp dessa tillåts inte att gå ombord på fartyget.
(3) Tallink Silja eller Scandinavian Travel Group AB ersätter inte biljett till passageraren om resan uteblir på grund av bristfälliga eller ogiltiga resehandlingar eller om passageraren saknar erforderliga resehandlingar.
4. PERSONER MED FUNKTIONSHINDER ELLER MED NEDSATT RÖRELSEFÖRMÅGA
(1) För att kunna ge personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga likvärdiga förutsättningar att resa med fartyg som andra passagerare har personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga, utöver de allmänna rättigheter för passagerare, rättigheter enligt EU:s förordning nr 1177/2010 om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och på inre vattenvägar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:334:0001:0016:SV:PDF.
(2) Om passageraren under resans gång ledsagas av en erkänd ledarhund (ledarhund är hund som är godkänd som ledsagare för personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga) skall passageraren inneha erforderliga handlingar för införsel och utförsel av ledarhund ur landet. Pass för ledarhund är obligatoriskt för samtliga passagerare som reser med ledarhund inom Europeiska unionen.
(3) Passageraren är skyldig att vid bokning ange erforderliga uppgifter om ledarhund samt antal ledarhundar.
5. ÅLDERSGRÄNSER
Åldersgräns för att delta på specialkryssningen Summer Invasion är 18 år.
DEL II – BOKNING, BETALNING, ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING AV BILJETT
BETALNING AV BOKNING
(1) Huvudresenären ska genomföra en betalning av resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet. Vid händelse av återbetalning sker alla registrerade betalningar till det konto betalningen genomfördes från enligt den betalmetod som vid köptillfället användes. Gäller återbetalningen en delsumma eller där betalningen på resans belopp har inkommit i flertalet olika transaktioner förbehåller sig arrangören rätten att genomföra återbetalningen till något av de konton som inkommit med inbetalning om ingen annan överenskommelse skett.
(2) Anmälningsavgiften (250 SEK) skall vara Scandinavian Travel Group AB tillhanda inom 5 dagar efter utförd bokning. Resterande belopp skall vara tillhanda senast 45 dagar innan avgång. Sker inte betalningen enligt angivna villkor har Scandinavian Travel Group AB rätt att betrakta avtalet som avslutat och kan tillgodoräkna sig inbetalda avgifter som avbokningskostnad. Avbeställningsskyddet(95 SEK) får inte tas bort efter inbetald anmälningsavgift och inte heller läggas till efter att anmälningsavgiften är betald.
(3) Arrangören får inte kräva slutbetalning av resans pris tidigare än 60 dagar före avresan, om inte annat överenskommits.
(4) Vid namnändring av biljett så tillkommer en administrativ avgift. Priset är per namn/resenär som ska bytas ut.
- Upp till 14 dagar innan avgång kostar det 100 kr.
- 2-13 dagar innan avgång kostar det 200 kr.
Efter detta är ändringar på förfrågan.
(5) Huvudresenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
RESENÄRENS RÄTT TILL AVBESTÄLLNING
(1.1) Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande:
(1.1.1) Vid avbeställning tidigare än 60 dagar före avresan ska resenären betala anmälningsavgiften som avbokningskostnad.
(1.1.2) Vid avbeställning därefter gäller:
- Sker avbeställning 60-10 dagar före avresan återbetalas 50% av resans pris.
- Sker avbeställningen 9-0 dagar före avresan sker ingen återbetalning.
(1.1.3) Vid avbeställning för resenär som har valt tillägget avbeställningsskydd gäller följande:
Resenären har vid sjukdom rätt att avbeställa resan senast 2 timmar innan incheckningen öppnar på utresedatumet vid uppvisande av läkarintyg. Läkarintyg godkänns endast vid ett fysiskt besök hos en vårdinrättning. Det innebär att vi inte godkänner intyg som erhållits efter endast samtal med en läkare eller online. Vid avbeställning med läkarintyg återfås alla inbetalda avgifter förutom kostnaden för anmälningsavgiften (250 SEK). Läkarintyget ska innehålla:
a) Läkarens uttryckliga avrådan att delta i avtalat researrangemang.
b) Diagnos, dag för första behandling/undersökning.
c) Datum för eventuell behandling/undersökning som ligger till grund för läkarens avrådande att resa.
d) Intyget ska vara skrivet på vårdinrättningens brevpapper med stämpel och läkarens underskrift.
(1.2) Avbeställning måste ske skriftligen från huvudresenären via mejl till info@summerinvasion.se
(1.3) Om resenären har rätt till återbetalning efter avbeställning, då skall återbetalningen genomföras utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställning.
(1.3.1) Eventuell återbetalning sker till det konto betalningen genomfördes från enligt den betalmetod som vid köptillfället användes. Vid händelse av återbetalning sker alla registrerade betalningar till det konto betalningen genomfördes från enligt den betalmetod som vid köptillfället användes. Gäller återbetalningen en delsumma eller där betalningen på resans belopp har inkommit i flertalet olika transaktioner förbehåller sig arrangören rätten att genomföra återbetalningen till något av de konton som inkommit med inbetalning om ingen annan överenskommelse skett.
ARRANGÖRENS ÄNDRINGAR INNAN OCH EFTER AVRESAN
(1.1) Uteblivna prestationer
(1.1.1) Om resan skulle ställas in ska arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra kostnad för resenären. Resenären har rätt att neka ersättningsarrangemanget och återfå det totalt inbetalda beloppet.
(1.2) Andra fel och brister
(1.2.1) Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i punkt 7.1 har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på resenären.
(1.2.2) Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
(1.2.3) Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
(1.2.4) Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i punkterna 7.2.2 och 7.2.3 ska arrangören genast ge resenären den hjälp som behövs.
(1.3) Skadeståndets omfattning
(1.3.1) Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada. Det åligger resenären att i möjligaste mån begränsa skadan.
REKLAMATION OCH AVHJÄLPANDE
(1.1) Resenären får inte åberopa fel i de avtalade tjänsterna om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta bör om möjligt ske på resmålet.
(1.2) Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
(1.3) Om resenären under resan framför klagomål som inte är obefogade, ska arrangören eller dennes lokala representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.
RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
(1.1) Resenärens ansvar för skada
(1.1.1) Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
(1.2) Resenären ansvarar för formaliteter
1.2.1 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
1.2.2 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
1.3 Avvikande från arrangemanget
1.4 Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
TVISTLÖSNING
10.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol.
11 RESEGARANTI
11.1 Resenären garanteras finansiellt skydd genom resegaranti ställd till Kammarkollegiet.
12 DATASKYDDSFÖRORDNINGEN
12.1 Scandinavian Travel Group AB behandlar alla uppgifter enligt Dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation).
13 ARRANGÖR
13.1 Ansvariga arrangörer är Scandinavian Travel Group AB (Org. nr 556837-0752) och Tallink Silja AB (Org.nr 556342-6138)