För kryssningar gäller förutom Summer Invasions resevillkor även aktuellt rederis villkor. Både de allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.
Särskilda villkor
1. BOKNING OCH BILJETT
1.1 Vid bokning skall följande uppgifter om passagerare anges:
samtliga efternamn, förnamn, kön, födelsedatum (datum, månad och år), telefonnummer samt eventuellt även en e-postadress.
2. INCHECKNING OCH BILJETT
2.1 Samtliga biljetter skall checkas in i hamnen innan fartygets avgång, i incheckningsautomat eller genom annat för ändamålet angivet sätt.
2.2 Efter incheckning utfärdas ett boardingkort där uppgifter om passagerarens namn, resedatum och destination framgår. Boardingkortet är enbart giltigt om innehavaren är samma person vars personliga uppgifter finns på boardingkortet och kan verifieras, samt enbart för den resa vars uppgifter framgår av boardingkortet.
2.3 Boardingkortet skall bevaras under hela resan och på begäran från besättningsmedlem är resenären obligerad att uppvisa denna resehandling. Detta gäller till exempel vid ombordstigning samt på anmodan under hela resan gång.
2.4 Incheckning av passagerare i hamnen via check-in disk eller incheckningsautomat börjar 1,5 timme innan fartygets avgång. Incheckning kan ske online eller via app 24 timmar före fartygets avgång. Incheckningen sker med utfärdad biljett och erforderliga resehandlingar som underlag.
2.5 Incheckning av passagerare slutar 30 minuter innan fartygets avgång och tillträde till fartyget stängs 20 minuter innan fartygets avgång. Vid ankomst efter detta upphör biljettens giltighet. Resenärer som inte stigit ombord på fartyget inom angiven tid bryter sitt reseavtal och en återbetalning för outnyttjad resa genomförs ej.
3. RESEHANDLINGAR
3.1 Passageraren skall under hela resan inneha giltig resehandling och andra erforderliga handlingar, även visum om sådant krävs. Passageraren ansvarar för att samtliga handlingar är giltiga och korrekta.
3.2 Passagerare som passerar en landsgräns är skyldiga att kunna uppvisa erforderliga resehandlingar. Personer som saknar erforderliga resehandlingar eller inte vill visa upp dessa tillåts inte att gå ombord på fartyget.
3.3 Tallink Silja eller Scandinavian Travel Group AB ersätter inte biljett till passageraren om resan uteblir på grund av bristfälliga eller ogiltiga resehandlingar eller om passageraren saknar erforderliga resehandlingar.
4. PERSONER MED FUNKTIONSHINDER ELLER MED NEDSATT RÖRELSEFÖRMÅGA
4.1 Personer med funktionshinder och nedsatt rörelseförmåga har, utöver de allmänna rättigheterna för passagerare, ytterligare rättigheter enligt EU:s förordning nr 1177/2010. Läs mer om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och på inre vattenvägar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:334:0001:0016:SV:PDF.
4.2 Om passageraren under resans gång ledsagas av en ledarhund (godkänd som ledsagare för personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörelseförmåga) ska handlingar som styrker detta kunna presenteras, för införsel och utförsel av ledarhund ur landet. Pass för ledarhund är obligatoriskt för samtliga passagerare som reser med ledarhund inom Europeiska unionen.
4.2.1 Passageraren är skyldig att vid bokning ange erforderliga uppgifter om ledarhund samt antal ledarhundar.
5. ÅLDERSGRÄNSER
5.1 Åldersgräns för att delta på specialkryssningar med Summer Invasion är 18 år.
5.2 Resenären ska kunna styrka sin ålder genom giltig ID-handling och bör kunna uppvisa detta på efterfrågan av personal. Om man inte kan uppvisa en giltig ID-handling har personalen rätt att neka passageraren ombordstigning. Till giltig ID-handling räknas enbart Nationellt ID-kort eller pass utfärdat av Polismyndigheten.
Allmänna villkor
1. AVTALET
1.1 Arrangören ansvarar gentemot resenären för vad denne har rätt att fordra till följd av avtalet. Ansvaret gäller även för sådana prestationer som ska fullgöras av någon annan än arrangören. Om återförsäljaren är part i avtalet, ansvarar han mot resenären på samma sätt som arrangören.
1.1.1 Huvudbokare är den person vars namn i avtalet har träffats. Huvudbokare anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudbokare är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudbokare. Undantag kan göras om huvudbokare blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudbokaren ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga medresenärer.
1.2 Arrangören ska hålla huvudbokaren underrättad om frågor av betydelse för resenären som sammanhänger med avtalet.
1.3 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i avtalet endast om den/det sålts eller marknadsförts tillsammans med huvudarrangemanget för ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.
1.4 Avtalet är bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat huvudbokarens beställning och resenären inom avtalad tid betalat eller genomfört ett köp via “Min Sida” gällande överenskommen anmälningsavgift enligt arrangörens anvisningar.
1.5 Arrangören ska bekräfta huvudbokarens beställning utan dröjsmål.
1.6 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran garanteras ej.
1.7 Huvudbokaren är skyldig att kontrollera färdhandlingarna så snart de erhållits. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. En avgift kan tas ut vid rättning av uppgifter.
1.9 Vi reserverar oss för eventuella tryck,- och korrekturfel.
2. BETALNING AV PRISET FÖR RESAN
2.1 Huvudbokaren anses ansvarig för att betalning av resans pris inkommer senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet. Vid händelse av återbetalning sker alla registrerade betalningar till det konto betalningen genomfördes från enligt den betalmetod som vid köptillfället användes. Gäller återbetalningen en delsumma där betalningen på resans belopp har inkommit i flertalet olika transaktioner förbehåller sig arrangören rätten att genomföra återbetalningen till något av de konton som inkommit med inbetalning om ingen annan överenskommelse skett.
2.1.1 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.1.2 Anmälningsavgiften (350 SEK) ska vara arrangören tillhanda senast 5 dagar efter bokningstillfället. Avbeställningsskyddet får inte tas bort efter inbetald anmälningsavgift och inte heller läggas till efter att anmälningsavgiften är betald om inte annat överenskommits.
2.1.3 Betalningen av det resterande beloppet utöver anmälningsavgiften, ska vara arrangören tillhanda 60 dagar före avresa, om inte annan överenskommelse skett. Slutbetalning kan komma att krävas direkt vid bokning beroende på tidpunkt för genomförande av bokning. Sker inte betalningen enligt angivna villkor har arrangören rätt att betrakta avtalet som annullerat och tillgodoräkna sig inbetalda avgifter som avbokningskostnad.
2.2 Om huvudbokaren inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och behålla anmälningsavgiften som skadestånd om inte detta är oskäligt.
2.3 Resecheckar, bokningskoder och prisavdrag kan inte kombineras eller registreras på befintliga bokningar. Vid nyttjande av en bokningskod/resecheck skall denna anges vid bokningstillfället. Observera att resecheckar inte kan utbetalas i pengar utan endast gäller som avdrag vid bokning av resa. Har du deltagit i en tävling och vunnit resecheck, bokningskod eller prisavdrag kan du läsa mer om tävlingsvillkoren som gäller här.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande:
3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 60 dagar före avresan ska resenären betala anmälningsavgiften som avbokningskostnad.
3.1.2 Vid avbeställning därefter gäller:
– Sker avbeställning 60-10 dagar före avresan återbetalas 50% av resans pris.
– Sker avbeställningen 9-0 dagar före avresan sker ingen återbetalning.
3.1.3 Vid avbeställning för resenär som har valt tillägget avbeställningsskydd gäller följande:
Resenären har vid sjukdom rätt att avbeställa resan vid uppvisande av läkarintyg. Huvudbokaren måste meddela om avbeställningen 2 timmar innan incheckning öppnar. Läkarintyget ska vara arrangören tillhanda snarast, dock senast 7 dagar efter utställandet. Läkarintyg godkänns endast vid ett fysiskt besök hos en vårdinrättning. Det innebär att vi inte godkänner intyg som erhållits efter endast samtal med en läkare eller online. Vid avbeställning med läkarintyg återfås alla inbetalda avgifter förutom anmälningsavgiften (350 SEK). Avbeställningsskyddet gäller inte vid avbeställning som beror på ett medicinskt tillstånd som visat symptom, varit föremål för läkarvård eller ändrad medicinering/behandling senare än 6 månader innan resan bokades, även om diagnos först ställs efter att resan bokades. Läkarintyget ska innehålla:
a) Läkarens uttryckliga avrådan att delta i avtalat researrangemang.
b) Diagnos, dag för första behandling/undersökning.
c) Datum för eventuell behandling/undersökning som ligger till grund för läkarens avrådande att resa.
d) Intyget ska vara skrivet på vårdinrättningens brevpapper med stämpel och läkarens underskrift.
3.2 Avbeställning måste ske skriftligen av huvudbokaren via mejl till info@summerinvasion.se
3.3 Om resenären har rätt till återbetalning efter avbeställning, då skall återbetalningen genomföras utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställning.
3.3.1 Vid händelse av återbetalning sker alla registrerade betalningar till det konto betalningen genomfördes från enligt den betalmetod som vid köptillfället användes. Gäller återbetalningen en bokning vars betalning inkommit i flertalet olika transaktioner förbehåller sig arrangören rätten att genomföra återbetalningen till något av de konton som inkommit med inbetalning om ingen annan överenskommelse skett.
3.4 Om resan har prissatts utgående från att en grupp bestående av två eller flera resenärer ska inkvarteras i samma rum eller lägenhet, och någon av gruppens medlemmar avbokar sin resa, har researrangören rätt att, utöver de avbokningskostnader som nämns i punkt 3.1.1 och punkt 3.1.2, också debitera de kostnader för underbeläggningen i inkvarteringen som avbokningen ger upphov till. Den som har avbeställt sin resa och de medlemmar i gruppen som deltar i resan, ansvarar solidariskt för att de extra kostnaderna betalas till researrangören.
3.5 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerat resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
4. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRINGAR
4.1 Huvudbokaren har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
4.2 Ombokningsskydd gäller enbart vid ombokning av samtliga resenärer i en bokning, och inte enskilda individer. Huvudbokare som träffat avtal om ombokningsskydd har rätt att omboka en gång utan kostnad fram till 60 dagar innan avresa, därefter tillkommer en kostnad för varje tillfälle ytterligare ombokning sker. Den nya resan skall vara bokningsbar och ombokningen utgår från den nya resans ordinarie pris.
4.3 Vid namnändring av enstaka biljett tillkommer en administrativ avgift:
– 200 kr fram till 2 dagar innan avresa.
Därefter sker namnändring på förfrågan.
4.4 Vid överlåtelse av avtalet är överlåtaren och förvärvaren solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för extra kostnader.
5. ARRANGÖRENS ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1. Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resans utförande ska resenären, om möjligt, bli erbjuden en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.1.2 Om arrangören avser att bryta avtalet, eller ändra avtalsvillkoren, ska arrangören underrätta huvudbokaren snarast och därvid lämna besked om dennes rätt att frånträda avtalet enligt punkt 6.4.
5.2. Ändring av priset
5.2.1 Inträffar kostnadsökningar för arrangören efter det att avtalet blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
(a) ändringar i transportkostnader
(b) ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller
(c) ändringar i växelkurser som påverkar arrangörens kostnader för resan.
5.2.2 Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av för genomförandet av avtalet, förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i (a) – (c) ovan i denna punkt.
Om till exempel en avgift enligt punkt (a) ovan ökar med 100 kronor för varje resenär, får priset för resan höjas med samma belopp.
Researrangören är skyldig att på resenärens begäran redovisa hur prishöjningen beräknats. Rätt till prishöjning enligt (a) – (c) i denna punkt föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivit ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta huvudbokaren om prisförändringarna. Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.3 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är endast preliminära. Arrangören ska snarast och senast 7 dagar före avresan precisera de avgångstider och flygbolag som ska gälla för resan.
5.4 Huvudbokaren rätt att frånträda avtalet
5.4.1 Huvudbokaren får frånträda avtalet om arrangören inte kommer att fullgöra vad han åtagit sig och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för huvudbokaren.
5.4.2 Huvudbokaren ska inom skälig tid meddela arrangören eller återförsäljaren om han vill frånträda avtalet enligt föregående punkt. Gör huvudbokaren inte det, förlorar han sin rätt att frånträda avtalet.
5.5 Resenärens rätt till ersättningsresa
5.5.1 Frånträder huvudbokaren avtalet enligt punkt 6.4 har denne rätt till annan paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet, om arrangören kan erbjuda detta. Om resenären godtar en sämre ersättningsresa har denne rätt till ersättning för prisskillnaden.
5.5.2 Avstår resenären från sin rätt till ersättningsresa, eller kan en sådan resa inte erbjudas, ska resenären snarast men senast inom 14 dagar från avståndet få tillbaka vad han betalat enligt avtalet.
5.5.3 Bestämmelserna i punkterna 6.5.1 och 6.5.2 gäller också om arrangören ställer in resan utan att resenären är skuld till det.
5.6 Resenärens rätt till skadestånd, arrangörens inställande av resa
5.6.1 I fall som avses i punkt 6.5 har resenären rätt till skadestånd från arrangören, om det är skäligt.
5.6.2 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte, om arrangören visar:
(a) att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och huvudbokaren inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in, eller
(b) att resan inte kunnat genomföras på grund av hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
5.6.3 Beror det på någon som arrangören har anlitat att resan har ställts in, är arrangören fri från skadeståndskrav enligt punkterna 6.6.1 och 6.6.2 endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om orsaken är hänförlig till någon annan i ett tidigare led.
5.7 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.7.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning.
5.7.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.7.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
6. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR GENOMFÖRANDE AV PAKETRESA
6.1 Uteblivna prestationer
6.1.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra kostnad för resenären.
6.1.2 Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på godtagbara grunder sådana arrangemang, ska arrangören, om det är skäligt och utan extra kostnad för resenären, tillhandahålla likvärdig transport tillbaka till platsen för avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner.
6.1.3 Innebär en förändring i avtalet enligt första eller andra stycket en försämring för resenären, så är denne om det är skäligt, berättigad till prisavdrag och skadestånd.
6.2 Andra fel och brister
6.2.1 Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i punkt 7.1 har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på denne.
6.2.2 Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
6.2.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
6.2.4 Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i punkterna 7.2.2 och 7.2.3 ska arrangören genast ge resenären den hjälp som behövs.
6.3 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada. Det åligger resenären att i möjligaste mån begränsa skadan.
7. REKLAMATION OCH AVHJÄLPANDE
7.1 Resenären ska åberopa fel som påträffats och underrätta arrangören under resans gång, antingen via en representant eller via kundtjänst. Resenären får inte åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inte inom skälig tid efter det att man märkt felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet.
7.2 Om reklamation av tjänsten inte sker under resans gång kan detta medföra förlust av rätten till senare ersättningskrav.
7.3 Reklamationer som inte varit möjliga att rätta till under resans gång ska framföras till arrangören inom 30 dagar från dess att resan avslutats.
7.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
7.3 Om resenären under resan framför klagomål som inte är obefogade, ska arrangören eller dennes representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.
8. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
8.1 Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar, se “Särskilda villkor”. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet.
8.2 Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören eller aktuellt rederi.
8.3 Resenären ansvarar för formaliteter.
8.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkring.
8.3.2 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
8.3.3 Resenären ansvarar för att ta del av den information som tillhandahålls av arrangören.
8.4 De resenärer som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
9. TVISTLÖSNING
9.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol.
10. RESEGARANTI
10.1 Resenären garanteras finansiellt skydd genom resegaranti ställd till Kammarkollegiet.
11. DATASKYDDSFÖRORDNINGEN
11.1 Scandinavian Travel Group AB behandlar alla uppgifter enligt Dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation).
12. ARRANGÖR
Ansvariga arrangörer är Scandinavian Travel Group AB (Org. Nr. 556837-0757) och Tallink Silja AB (Org. Nr. 556342-6138). Vi ställer enligt lag (1972:204) resegarantier till Kammarkollegiet och följer lagen (1992:1672) om paketresor.